Tűzjelző rendszerek karbantartása
Karbantartás célja
A kiépített rendszerek kizárólag hatósági engedéllyel kezdhetik meg a működést, amely feltétele több szempont alapján végrehajtott ellenőrzés:
- Megfelel-e a rendszer az előírásoknak és érvényben lévő szabványoknak
- A terveknek megfelelően történt-e a kivitelezés (megfelelő anyagok, eszközök kerültek-e beszerelésre)
- Tesztelés során megfelelően működik-e a telepített rendszer
A tűzjelző rendszerek optimális esetben akár 20 évig is gondmentesen üzemelhetnek, azonban a gyakorlatban hamarabb elavulnak. Az átadás után a berendezés általában láthatatlanul és csendben dolgozik, de kiemelten fontos a rendszerek megbízható működése érdekében, hogy rendszeres felülvizsgálatok és karbantartások beiktatásával biztosítjuk a hibátlan működést.
A tűzjelző berendezések rendszeres karbantartása során a jogszabályi előírások szerint évente egyszer minden érzékelőt ellenőrizni kell. Féléves karbantartás esetén értelemszerűen az érzékelők legalább felét, de valamennyi hurokban legalább egy érzékelőt ellenőrizni kell. A rendszeres karbantartási feladatok mellett a karbantartóknak ki kell javítani felmerült hibákat is.
A felülvizsgálatok körébe tartozik a tűzjelző rendszer eszközeinek, berendezéseinek működőképességi szempontból történő történő ellenőrzése, bevizsgálása, valamit a környezeti és személyi feltételek rendszeres ellenőrzése.
Karbantartások során az adott tűzjelző berendezések, eszközök megfelelő működőképes állapotát a szükséges tisztításokkal és a meghibásodások szakszerű javításával eszközöljük.
A tűzjelző rendszer felülvizsgálatának és karbantartásának további célja, hogy a téves jelzéseket a minimálisra szorítsa. A téves jelzések nagyon költséges következménnyel járnak: tűzoltósági vonulások, az épület szükségtelen kiürítése, áramtalanítása, üzemi tevékenységek leállítása és a mindezekből adódó tetemes anyagi kár.
Továbbá a karbantartással elkerülhetjük, hogy a gyakori téves jelzések hiteltelenné tegyék a tűzjelző berendezés riasztását, illetve a komoly jogi szabályozásoknak való megfelelést.
Jogi szabályozás
Az új rendelkezések szerint minden létesítmény üzemeltetőjének feladata, hogy kijelöljön egy tűzvédelmi felelős személyt, aki felelősséggel tartozik a tűzvédelmi berendezés rendeltetésszerű használatáért, a karbantartásokért és felülvizsgálatokért.
A tűzkarbantartó szakember lehet:
- az üzemeltető alkalmazottja
- karbantartásra szerződött cég szakembere
- a berendezést telepítő cég szakembere
A karbantartás elvégzéséhez szükséges szakképesítésről a 26/2005. (V.28.) BM rendelet rendelkezik. Az alábbiakban könnyen érthető formában olvashatja a karbantartó és a tűzvédelmi felelős személy feladatait:
Napi ellenőrzési feladatok:
- az eseményjelzést bevezették-e az üzemeltetési naplóba, értesítették-e a karbantartót
- előző hibajelzésre történt-e intézkedés
- a tűzközpont minden állapotjelzője működik-e
- a távfelügyeleti központtal való kapcsolat működik-e
- hang- és fényjelzők, kijelzők működnek-e
A fentieken túl havi ellenőrzési feladatok:
- az üzemeltetési naplót megfelelően vezetik-e
- a felügyeletet ellátók képesítése megvan-e, részt vettek-e oktatáson
- a nyomtatók rendelkeznek-e a megfelelő működési feltételekkel (papír, festékpatron), Üzemkészek-e
Rendkívüli felülvizsgálatot kell kezdeményezni írásban:
- Tűzeset után: a szerződött karbantartóval ellenőrizteti a tűz során esetleg sérült érzékelőket, eszközöket, kábeleket, szerelvényeket; minden hiányosságot, hibát feljegyez az üzemeltetési naplóba, melyek javításáról lehetőleg azonnal intézkedik.
- Téves riasztás esetén: azonosítani kell a téves jelzést kiváltó okot, az eseményt fel kell jegyezni az üzemeltetési naplóba. Ha a kiváltó okot nem lehet pontosan meghatározni, akkor a jelzés idején az érzékelő környezetében fennálló viszonyokat (tevékenységek, események) kell feljegyezni és értesíteni kell a karbantartót
- A rendszer meghibásodása esetén: meg kell határozni a meghibásodott területet, és a hiba kijavításáig fokozott személyi felügyeletet (tűzőrséget) kell biztosítani, az eseményt fel kell jegyezni az üzemeltetési naplóba, a hiba mielőbbi kijavításának érdekében értesíteni kell a szakképzett karbantartót.
- A rendszer változtatása esetén: gondoskodnia kell arról, hogy átprogramozás, újra-parametrizálás esetén a szakképzett karbantartó a lehető legrövidebb időn belül újra ellenőrizze a tűzjelző működését.
- Hosszú üzemszünet után: az éves felülvizsgálatnak megfelelő ellenőrzéseket el kell végeztetni és a munkák eredményéről jegyzőkönyvet kell kiállítani.
- Új karbantartóval kötött szerződés esetén: az új karbantartó számára biztosítani kell a tűzjelző rendszerrel kapcsolatos minden szükséges dokumentációt (megvalósulási terv, üzemeltetési napló, a rendszer eszközeinek dokumentumai) és hozzáférési jogosultságot (jelszavak, kulcsok stb.) Ellenőriztetni kell, hogy a tűzjelző rendszer megfelel az aktuális előírásoknak (megfelelő-e az érzékelő lefedettség, mindenütt elegendő-e a hangerő, megfelelő-e a kábelezés minősége, stb.).
A karbantartónak azt is vizsgálnia kell, hogy történtek-e olyan jellegű változások az épületben, a tárolt anyagokban, az alkalmazott technológiában a rendelkezésre álló dokumentumokhoz képest, amelyek a tűzjelző működését hátrányosan befolyásolhatnák. Az elvégzett ellenőrzésekről jegyzőkönyvet kell kiállítani.
Az tűzvédelmi felelős személy feladata karbantartáskor:
- Gondoskodik arról, hogy a munkákat egy szerződött, szakképzett karbantartó végezze.
- Biztosítja a karbantartó számára az optimális munkavégzés feltételeit.
- Ellenőrzi, hogy a karbantartó a szükséges feladatokat, ellenőrzéseket elvégezte.
- Végül igazolja és jegyzőkönyv alapján átveszi az elvégzett munkát.
A tűzkarbantartó
A tűzjelző rendszerek felülvizsgálatára és karbantartására vonatkozó irányelveket az OTSZ rendelet 5.0 XX. fejezet 127. pontja tartalmazza. A szakképesítés irányelveinek részleteit pedig a a XVI/2003 BM rendelet tartalmazza. A jogszabályok alapján a tűzkarbantartónak következőket kell ellenőriznie és dokumentálnia minden ellenőrzés alkalmával:
- a személyi feltételeket (a kezelőszemélyzet felkészültségét, az üzemeltetési napló vezetését, az állandó felügyelet meglétét);
- a környezeti feltételeket (a létesítményben bekövetkezett építészeti vagy funkcionális változásokat, az érzékelők és jelzésadók megfelelően szabad helyzetét, az előírt feliratok kihelyezését, a téves jelzések lehetséges okait);
- a műszaki feltételeket (valamennyi hibaállapotot, a tápegységet, a kezelőegységeket, hurkonként legalább egy érzékelő valamint a hang- és fényjelzők működését, a távfelügyelet felé menő átjelzést stb.)
A tűzjelző rendszer karbantartási módszereiről:
- Szemrevételezéssel ellenőrizhető: a tűzjelző berendezés érzékelőinek sértetlensége, megfelelő helyzete (nincs-e takarásban), az elektromos csatlakozások épsége és a vezetékek szigetelése; a tűzjelző központ, a tartalék áramforrás kábeleinek megfelelő kötése. Mindig vizsgálni kell az eltéréseket: az elszíneződések, az oxidációs foltok, a páralecsapódások, a kormozódás és más szennyeződések veszélyeztetik-e a megfelelő működést.
- Elektromos próbával a vezérléseket ellenőrizzük: a központi egység által küldött jelzések valóban beindítják-e a szükséges hang- és fényjelzést, a távfelügyeletre való átjelzést. A kézi jelzésadókat roncsolásmentes módon teszteljük.
- Tesztelni kell az érzékelőket funkcionális és érzékenységvizsgálattal. A valódi tűzre jellemző füstöt imitálunk teszt aeroszollal. A gyártók számos segédeszközt kínálnak az ún. Karbantartási készletben: pl 5-8 m-es magasságig alkalmazható teleszkópos karokkal is egyszerűsíthetjük, gyorsíthatjuk a karbantartási munkafolyamatot.
- A felülvizsgálatok során gyakran a hatósági előírásokon túl a gyártók által meghatározott módszereket és eszközöket kell alkalmaznunk a teszteléskor, mert ellenkező esetben nem vállalnak felelősséget az adott eszköz üzembiztonságáért.
Rendszeres tűzkarbantartási feladatok:
- akkumulátorok ellenőrzése, előírt időszakonként történő cseréje;
- érzékelők tisztítása, működésük ellenőrzése;
- a vezérelt eszközök: hang- és fényjelzők, kijelzők, átjelzések ellenőrzése;
- a megbízhatatlanul működő vagy hibás eszközök cseréje.
Az üzemeltetési naplóban rögzíteni kell:
- a felülvizsgálat, karbantartás idejét;
- a vizsgált részegységek felsorolását;
- az elvégzett tevékenységeket;
- a karbantartott (tisztított, javított, cserélt) részegységeket;
- a tapasztalt állapotot;
- a karbantartást végző személy adatait.
Téves tűzjelzések okai és kezelésük
A téves tűzjelzések leggyakoribb okai:
- Bizonyos, nem kívánt környezeti jelenségek egy adott tűzjellemzőhöz hasonló hatásokat keltenek (pl. por, technológiai füst, gőz, kipufogó gázok, nagy légsebesség megtéveszti a füstérzékelőt).
- Az érzékelő eszköz meghibásodása: üzemi körülmények (por-, páratartalom, elektromágneses zavarforrás), rongálás, elöregedés vagy gyártási hiba miatt.
- A szennyeződés miatt bekövetkező téves tűzjelzés gyakori ott, ahol a szükségesnél ritkább vagy nem megfelelő a karbantartás.
- A kézi jelzésadóval adott riasztás is lehet téves; indíthatják véletlenszerűen, jóindulatból vagy rosszindulatból szándékosan.
A tűzvédelmi felelős személy hatáskörébe tartozik a téves jelzések kezelése és kiküszöbölése az alábbi helyzetekben:
- szerződött külső szervezetek által végzett munkák során keletkezett téves jelzések;
- a technológia előírások megsértéséből származó téves jelzések;
- a tűzjelző havi ellenőrzésekor a távfelügyelet értesítése hiányában keletkezett téves jelzések;
- a szándékosan okozott téves jelzések.